Wspieramy menedżerów NGO, by ich organizacje zmieniały świat na lepsze

Czy organizacje nie proszą Polaków o pomoc?

Tylko 9% budżetów organizacji pozarządowych stanowią wpłaty darczyńców indywidualnych. Najchętniej wspieramy dzieci i młodzież. Najhojniejsi są darczyńcy najubożsi – proporcjonalnie w stosunku do swoich dochodów. Na apele organizacji odpowiadają częściej kobiety niż mężczyźni. Jednocześnie aż 40% Polek i Polaków nie ma żadnych skojarzeń z terminem „organizacja pozarządowa”, mimo że działa ich w Polsce ponad 100 tysięcy. Relacja z V spotkania FAOO: Odkryjmy darczyńców indywidualnych. Fakty, doświadczenia, narzędzia.

Program konferencji został podzielony na trzy części. Pierwsza z nich dotyczyła danych nt. filantropii w Polsce i w Wielkiej Brytanii. Prelegenci i uczestnicy konferencji zastanawiali się, dlaczego w Polsce w większości przypadków mamy do czynienia z darczyńcami, którzy przekazują środki od czasu do czasu, a mało jest darczyńców regularnych. W dalszej częsci spotkania doświadczenia prezentowane przez organizacje pokazały, że regularną pomoc można wypracować – coraz więcej organizacji świadomie stara się pozyskiwac środki od darczyńców indywidualnych, buduje długoterminowe programy w ramach których komunikuje się z osobami zainteresowanymi działaniami organizacji, analizuje efekty swoich działań i wyciąga z tego wnioski. Ostatnia część konferencji poświęcona była narzędziom i kanałom, za pomocą których fundacje i stowarzyszenia mogą kontaktować się ze swoimi darczyńcami.

- Chcemy, by organizacje pozyskiwały środki różnymi metodami. Tak, by mogły być niezależne finansowo i żeby o fundraisingu można było mówić w sposób otwarty i bez kontrowersji – przekonywała Lidia Kuczmierowska, Prezeska Fundacji Akademia Organizacji Obywatelskich, otwierając spotkanie w w sali konferencyjnej Fundacji Batorego w Warszawie, w której zgromadziło się ponad stu przedstawicieli i przedstawicielek trzeciego sektora, zgromadzonych.

Zastrzyk inspiracji z Wysp

Według raportu Charities Aid Foundation UK Giving 2015, opublikowanego w maju tego roku, liczba wszystkich przekazywanych na cele charytatywne pieniędzy spadła na Wyspach o 5%: - Najbardziej popularnym celem datków dobroczynnych były organizacje pomagające dzieciom i młodzieży, wskazało ich 40% respondentów. Zaraz za nimi znaleźli się ci, którzy wpłacili pieniądze na badania medyczne (29%). Na trzecim i czwartym miejscu znalazły się pomoc zwierzętom oraz wsparcie dla szpitali i hospicjów – wyjaśniał prof. Steven Lee z City University w Londynie, wieloletni szef brytyjskiego Institute of Fundraising (IoF), związany obecnie z Cass Business School. Profesor zwrócił także uwagę na trendy związane z metodami wspierania organizacji. Wprawdzie wciąż najpopularniejsze są darowizny przekazywane w gotówce, jednak na drugim miejscu znalazły się comiesięczne przelewy z konta tzw. Direct Debit, którego polskim odpowiednikiem jest mechanizm polecenia zapłaty.

Najbiedniejsi najhojniejsi?

Z brytyjskiego raportu wynika, że kobiety częściej niż mężczyźni przekazują pieniądze fundacjom pro-zwierzęcym (kobiety – 28%, mężczyźni – 16%). Tymczasem  w przypadku organizacji działających na rzecz dzieci proporcje są niemal równe (kobiety - 32%, mężczyźni - 27 %): - Co ważne, to osoby starsze, głównie kobiety przekazują najczęściej pieniądze na cele charytatywne – zaznacza prof. Lee.

Fundarising jest najskuteczniejszy w czasach kryzysu: – Wtedy ludzie bardzo dokladnie planują wydatki, także te na dobroczynność – przekonywał prof. Lee.Pamiętajcie, że fundraising to nie tylko zbieranie pieniędzy. To także umożliwienie innymi realizowanie ich celów, pasji i marzeń – dodał, zwracając się do zgromadzonych na sali przedstawicieli organizacji pozarządowych.

NGOsy same sobie winna?      

Z czego wynika słaby wizerunek NGO? – Brakuje planu działania i dobrej komunikacji efektów tych działań – wyjaśniała Beata Charycka ze Stowarzyszenia Klon/Jawor. I dodała: - Polepszyć wizerunek można na kilka sposóbów, przede wszystkim jednak poprzez bezpośredni kontakt i widoczność efektów pracy organizacji. Na wiarygodność bez wątpienia wpływa także ogólnopolska skala działań i obecność w mediach. Nie dziwi zatem inny podany przez Klon/Jawor wskaźnik, że aż 67% Polaków nie wsparło żadnej organizacji pozarządowej, ponieważ… nie zostało o to poproszonych.

Doświadczenie uczy, że można

Podczas V Spotkania FAOO o swoich doświadczeniach w strategicznym fundraisingu indywidualnym opowiedziały trzy organizacje. Magda Florczak z WWF Polska wskazywała, jak istotny jest regularny kontakt z darczyńcami, którego nie zastąpi nawet najlepiej postrzegana i rozpoznawalna marka organizacji. Reprezentująca Fundację Dajemy Dzieciom Siłę (d. Fundacja Dzieci Niczyje) Magda Sadłowska opowiedziała o procesie zmiany w organizacji, której zbudowanie stabilnego programu dla korporacyjnych i indywidualnych darczyńców zajęło 5 lat. Tymczasem Agnieszka Szafrańska i Martyna Żak przedstawiły zakończoną sukcesem kampanię Stowarzyszenia „mali bracia Ubogich”, której celem była pomoc osobom starszym. Prezenterki pokazały, jak z pozoru nieistotne szczegóły (grafika, forma i styl komunikatów) mogą wpłynąć na efektywność kampanii. Podczas dyskusji podsumowującej tę część konferencji uczestnicy odnosili się także do swoich, często lokalnych, doświadczeń z fundraisingiem. – Niedawno zrobiliśmy zbiórkę w naszej miejscowości. Ludzie wpłacili 250 zł. W liczbach bezwzględnych niewiele – wskazywał działacz NGO z podwarszawskich Łomianek. Dla nas jednak to było bardzo ważne. Nie tylko dlatego, że zdobyliśmy fundusze na nasze działania. Ale też przekonaliśmy się, że warto prosić i że ludzie chcą nas wspierać – podsumował.

Od teorii do praktyki

 - Jeśli nie podziękujemy w ciągu 48 godzin, to o 400% spada skuteczność kolejnych próśb – radził Przemysław Leszko z Caf Call. O tym, że warto doceniać do potencjalnych darczyńców drogą pocztową, przekonywała z kolei Magda Brzeska z Schober Polska.  – Door to Door (D2D), siła tego kanału jest nie do przecenienia – zachęcała Anna Strózik z Appco Group Poland. A o tym, jak konsumować z darczyńcą jego darowiznę opowiadał na koniec w brawurowej prezentacji Michał Serwiński z wzmaczniacz.org.

Wybrane wystąpienia konferencyjne będą dostępne od przyszłego miesiąca na platformie e-learningowej FAOO: www.kursodrom.pl.

Powrót do listy