Wspieramy menedżerów NGO, by ich organizacje zmieniały świat na lepsze

Konferencja "Praktycznie o fundraisingu" za nami

Na początku czerwca, jak co roku, około 100 zawodowych fundraiserów i fundraiserek oraz innych osób zajmujących się pozyskiwaniem środków na działania organizacji pozarządowych zebrało się na Spotkaniu FAOO – ogólnopolskiej konferencji, która tym razem odbyła się pod hasłem „Praktycznie o fundraisingu”.

„Jakiego darczyńcy potrzebujemy?”, „Gdzie go znaleźć?”, „Jak tworzyć skuteczne komunikaty fundraisingowe?”, „Jak mierzyć i oceniać fundraising?”. Te cztery pytania były merytorycznym szkieletem, wokół którego koncentrowała się tematyka siedmiu wystąpień ekspertów i ekspertek z Polski z zagranicy.

Spotkanie FAOO rozpoczął Alan Clayton (Alan Clayton Associates, The Inch), gość specjalny konferencji, który w prelekcji „A New Ambition” skupił się na dwóch wątkach – pozyskiwania lojalnych darczyńców oraz przygotowania organizacji na profesjonalne działania fundraisingowe. Zdecydowanie podkreślał, że fundraising może (i powinien) opierać się na danych, wnioskowaniu, myśleniu, procesach intelektualnych, ale tylko „od zaplecza”. W praktyce, na zewnątrz, w komunikacji z otoczeniem, kluczową rolę odgrywają emocje.  Clayton swoje wystąpienie zbudował prezentując skonstruowany przez siebie model Great Fundraising, bazujący na doświadczeniach ponad 300 skutecznych kampanii pozyskiwania środków.

Marta Wróbel ze Stowarzyszenia Żydowski Instytut Historyczny (ŻIH) opowiedziała o pozyskiwaniu funduszy na największe przedsięwzięcie w obszarze kultury realizowane w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Muzeum Historii Żydów Polskich powstało jako owoc współpracy finansowej Ministerstwa Kultury, miasta Warszawa oraz Stowarzyszenia ŻIH. Ten ostatni podmiot pozyskał około 160 milionów złotych, w większości – od darczyńców indywidualnych, tzw. major donors. I właśnie współpracy z takimi darczyńcami, którzy przekazują ogromne kwoty, poświęcona była prezentacja. Jak nawiązać relacje, jak je utrzymywać, jak zwiększać zasięg działania. Z silnym przesłaniem – to jest inwestycja, która wymaga czasu…

Automatyzacja fundraisingu dla większości brzmi obco i nierealnie, a jedyne skojarzenia dotyczą autoresponderów wysyłanych w odpowiedzi na mejle czy organizacja masowej wysyłki listów. To też może być przejaw automatyzacji, ale ledwo dotykający możliwości, jakie się z nim wiążą. Tomasz Mazurek z Fundacji JiM wszedł w temat znacznie głębiej i zainspirował zgromadzonych opowieściami o systemach, które nie tylko ułatwiają analizę danych czy planowanie działań, ale i takich, które samodzielnie prowadzą komunikację fundraisingową, ostrzegają o istotnych zmianach w strukturze darczyńców czy alarmują o deklarowanych, ale nieprzekazanych darowiznach.

Iwona Duda z Fundacji Sarigato skupiła się w swojej prelekcji na wątku segmentowania i dopasowywania komunikacji do grup odbiorców. Zwróciła uwagę – odwołując się do doświadczeń swojej organizacji – na znaczenie dobrego poznania potrzeb odbiorców i znaczenie tzw. insightu, czyli właśnie sformułowania potrzeby w taki sposób, aby móc na nią odpowiedzieć podczas kampanii fundraisingowej. Ostrzegła również, żeby planując – a zwłaszcza oceniając efekty – działań komunikacyjnych, nie koncentrować się na samych „zasięgach”, których przełożenie na wyniki finansowe może być bardzo rozczarowujące.

Od kilku miesięcy wzrasta znajomość i popularność usługi wspierającej fundraising, oferowanej przez serwis społecznościowy Facebook. To z jednej strony możliwość utworzenia zbiórki na rzecz wybranej organizacji, z drugiej – opcja zamieszczania w postach tzw. „donation buton”, czyli możliwości dokonania wpłaty darowizny niemal dosłownie w trakcie czytania komunikatu. O tych – ale i o innych charytatywnych i pomocowych - działaniach serwisu opowiedziała Aibhinn Kelleher z Social Good at Facebook. Zapowiedziała również udostępnienie podobnych usług na Instagramie.

Aleksander Pawłowski z Fundacji Alivia, rozpoznawalnej powszechnie głównie dzięki robiącym wrażenie spotom reklamowym utrzymanym w konwencji gry komputerowej, a ukazującej walkę z rakiem, skupił się na statystyce jako narzędziu przydatnym dla fundraiserów i fundraiserek. Często niedoceniania (a i też nieznana przez osoby niezajmujące się nią na co dzień) może okazać się kluczowa, aby poznać realne efekty fundraisingu, zbadać zależności między działaniami a rezultatami czy nawet prognozować wpływy finansowe w przyszłości.

Ostatnim prelegentem był Łukasz Kościuczuk z Fundacji „Rak’n’Roll”. W prezentacji poświęconej nietypowym sposobom dotarcia do darczyńców opowiedział o różnych działaniach organizacji – krótkich filmach video, w których uczestniczyły osoby pozostają pod opieką organizacji czy wcześniejszych działaniach (np. kampania „Zbieramy na cycki, nowe fryzury i dragi”). Skupił się jednak na ostatniej kampanii, „Nie ma Rak’n’Rolla bez procentów”, zachęcającej do przekazywania 1% podatku na organizację. Gadżetem wykorzystywanym w kampanii było bezalkoholowe piwo o nazwie będącej numerem KRS organizacji.

Spotkanie FAOO to głównie wystąpienia zaproszonych gości,. Ale nit tylko. Stałym elementem jest jakaś forma zaangażowania osób uczestniczących. Tym razem zgromadzeni, podzieleni na 11 grup, mieli za zadanie ułożyć krótki apel o wsparcie, kończący się słowami „…i dlatego już dziś przekaż 10 złotych”. Z jednej strony była to okazja do zabawy i popisów kreatywności, z drugiej – możliwość przełożenia na praktykę rekomendacji przekazanych przez prelegentów w pierwszej części konferencji.

Nagrania prezentacji zostaną wkrótce udostępnione na platformie e-learningowej Kursodrom.pl, a następna konferencja odbędzie się, jak zwykle, na początku czerwca, w 2020 roku. Zapraszamy!

Konferencja „Praktycznie o fundraisingu” została sfinansowana przez Polsko-Amerykańską Fundację Wolności, a jej organizacja została wsparta przez firmy CAF CALL oraz Caltha.

Fotografie: Anna Liminowicz

Powrót do listy